ASTERI palkanmaksu
Uuden palkanmaksuvuoden perustaminen


Palkanmaksun päivitys loppuvuonna 2016
Työnantajasuoritusten ilmoittamisen muutokset 1.1.2017 alkaen
- ilmoitustiedosto muuttuu - korjausmenettely muuttuu
- terminologia muuttuu
Eläkeuudistus 1.1.2017
Työntekijän TyEL-maksuun kolme maksuluokkaa
- 17-52 -vuotiailla perusmaksu
- 53-62 -vuotiailla perusmaksu + 1,5 prosenttiyksikköä -
yli 63-vuotiailla perusmaksu
Ennakonpidätystietojen suorasiirto
Pankkiyhteys Asteri Monipankkiohjelman kautta
Verohallinnon palvelukatko 22.12.2016 klo 16:30 - 3.1.2017

Lukuisia pieniä uudistuksia, ks. Päivitysvihko

Tämä sivu on tehty alun perin vuonna 2005.
Sivua on viimeksi päivitetty 30.11.2016.
Kuvat ovat vuosien saatossa kertyneitä, eivätkä lukuarvoiltaan nykyisiä.

Tarkista oikeat luvut myös jostakin muista lähteistä, esimerkiksi verohallinnon, työttömyysvakuutusrahaston, vakuutusyhtiön ja muiden viranomaisten sivuilta.
Verohallinnon sivuilta tulee tarkistaa sen johdosta että esimerkiksi km korvauksia, päivärahoja ja ateriakorvauksia on erilaisia.
Luontoiseduissa on
sellaisia joita ei näissä oletusteksteissä ole ja ravintoeduissa on erilaisia arvoja.
Tässä on usean vuoden luvut rinnakkain. Niistä näkee, jos on vahingossa käyttänyt edellisten vuosien lukuja.

Uuden palkanmaksuvuoden perustaminen vaiheittain

Vaihe 0: Tutustu Verohallinnon artikkeleihin

Vaihe 1: Imuroi uusin ohjelmaversio

Vaihe 2: Imuroi uudet kyseisen vuoden oletusarvot

Vaihe 3: Perusta uusi palkanmaksuvuosi

Käynnistä palkanmaksuohjelma ja perusta uusi palkanmaksuvuosi:

Palkanmaksajan tietojen määrittäminen

Palkansaajien tietojen määrittäminen

Sairausvakuutusmaksun päivärahamaksun määrittäminen



Oletustekstien määrittäminen

Ensimmäisen palkanmaksukerran aloittaminen



Muuttuneiden arvojen massamuokkaus (uudet summat ed.vuoden teksteihin)


Muuttuneiden arvojen muokkaus tieto kerrallaan kaikille palkanmaksukerrassa oleville

Palkkojen syöttö


Varmuuskopiointi
Tee varmuuskopiointi jokaisen palkanmaksukerran jälkeen esimerkiksi kopioimalla aineisto koneen ulkopuolelle, vaikkapa muistikulle, ks. ohjeet artikkelista Varmuuskopion tekeminen. Jos käytössäsi on USB muisti tai tallentava CD asema, voit tehdä varmuuskopion niitä käyttäen. Silloin on käyttökelpoisinta kopioida koko C:\WINPL> kansion alla oleva yrityksen kansio sellaisenaan. Isommissa tilitoimistoissa kannattanee ottaa varmuuskopio päivittäin USB muistiin ja kuukausittain CD:lle.
Ohjelma tekee automaattisesti varmuuskopion C:\asterivarmuus> nimiseen kansioon. Sen ominaisuuden saat märättyä halutessasi pois päältä.
Varmuuskopiointi kannattanee järjestää sellaiseksi rutiiniksi että se tulee aina tehtyä. Tärkeätä on alkuvaiheessa kokeilla että varmuuskopiointi onnistuu. Kokeile siten että palautat varmuuskopion ja toteat että palautti oikein.
Huomioi että saat palkanmaksukerran lukittua. Tämä siksi että et vahingossa sotke maksettuja palkkoja.
Lukinta tehdään siinä taulussa jossa ollaan avaamassa palkanmaksukertaa.

Verokorttien suorasiirrot
Ohjelmaan on tehty verokorttien suorasiiron ominaisuudet.
http://www.atsoft.fi/verokorttien-suorasiirto.htm
Asterilla saat tehtyä verokorttien suorasiirtopyynön tiedoston. Lähetä se verohallintoon tammikuun aikana. Saat aikanaan verohallinnolta sähköpostin, jossa kertovat, että tiedosto on imuroitavissa. Sen tiedoston voit viedä automaattisesti palkanmaksuun sitten kun ennakonpidätystiedot muutetaan helmikuussa. Saat tulostettua myös uudet verokorttien tiedot paperille.

Helmikuun alussa


Oliko tästä sivusta apua? Jäikö jotain puuttumaan? Tiedätkö jotain lisättävää? Lähetä kysymyksesi tai rakentava palautteesi tällä lomakkeella suoraan Atsoftiin.
Oli hyötyä
ei ollut hyötyä

Nimi:
Yritys:
eMail:
Kirjoita viestisi tähän, luemme jokaisen viestin:


Kansilehti | Esitteet | Ylläpitosopimus | Hinnasto | Kurssit | Etätuki | Tilauslomakkeet
Tukisivut | Keskustelu | Uusimmat muutokset | Vuosipäivitykset | Yhteystiedot | Linkit | Palaute

Hae Atsoftin sivuilta:
Atsoft Oy Mäkinen | yhteystiedot | puh (09)350 7530 | atsoft@atsoft.fi
Sivua päivitetty / am 1.12.2016