Asteri ylläpitosopimus kattaa Asteri Ohjelmaan liittyvän periaatteellisen neuvonnan.
Tulorekisteriin liittyy paljon sisällöllisiä asioita, jotka palkanlaskijan on selvitettävä tulorekisterin dokumentaatioista. Sisällöllisten asioiden selvittely ei sisälly ylläpitosopimukseen.
Palkkatietoilmoituksessa olevien virheiden selvittely, lataaminen tulorekisteriin, tulorekisterin opastus eivät nekään sisälly ylläpitoneuvontaan.
Ne ovat erillisveloitettavaa neuvontaa.
Jos et löydä vastausta, lähetä kysymykset tulorekisteri@atsoft.fi (vastaamme veloituksetta)
Vihreä Lomake on virheetön
Punainen Virheitä
En kumpaakaan. Eteen aukesi palkkatietoilmoitus jossa on kauheasti väkäsiä tyyliin <code>402</code>
En löydä ilmoitin.fi? Aukesi vain yksi välilehti
Käytä muistiota vain virhekohtien etsimiseen
Napsauta selaimen välilehti "ilmoitin.fi" aktiiviseksi. Tarkasta aineisto ilmoittimessa
Punainen: Lomake sisälsi virheitä
Lue virheet läpi. Saitko selvää virheilmoituksista?
Kyllä. Tiedän mitä teen seuraavaksi -> Hienoa! Mene Asteriin korjaamaan virheet ja luo ilmoitustiedosto
En. Jatkan tutkimista -> Mahtavaa
BOM Tiedosto ei saa sisältää Byte Order Mark (BOM) Merkkiä?
En. Tehkää paremmat ohjeet -> lähetä meille
ruutukopiot
virheistä tulorekisteri@atsoft.fi. Lisäämme ohjeet tänne
En. -> Ota yhteys tulorekisteriin
En. Voisitteko auttaa minua? -> Kyllä. Ota yhteyttä niin tehdään yhdessä (veloitus 240e/tunti)
Virka-aikana atsoft@atsoft.fi, p. 09 350 75 360. Muina aikoina satunnaisesti tulorekisteri@atsoft.fi
Virheiden etsiminen
Napsauta muistioon auennut palkkatietoilmoitus näkyviin
Tarkastustuloksen rivi ja sarake näyttävät, millä rivillä palkkatietoilmoituksen virheet ovat.
Yo, tarkastustuloksesta puuttuvat rivi ja sarakanumerot. Yleensä ne ovat näkyneet
Jos virheraportti sisälsi rivinumerot, voit niiden mukaan etsiä virhekohtaa muistiosta.
Virhettä voi etsiä myös Henkilötunnuksella, jos virheraportissa näkyy keltaisella korostettu hetu-osuus
Napsauta muistioon auennut palkkatietoilmoitus näkyviin ja valitse muistion valikkoriviltä näytä/tilarivi
Nyt muistion alareunassa näkyy rivi ja sarake, millä olet
Katso punaisien pallojen rivi/sarake tieto, niin löydät virherivin. Siitä ylöspäin löytyy palkansaaja, jonka tiedoissa oli virheitä. Korjaa nämä tiedot Asterissa ja tee uusi palkkatietoilmoitus.
Mikä sitten on virheen syynä? Sitä voi tutkia hakemalla vastausta palkkatietoilmoituksen skeemasta
Ruutuun tulostuva muistio näyttää lähetettävän tiedoston oikeanmuotoisena.
Jos sen tallettaa suoraan ruudusta jonnekin, niin se tallettuu käytännössä eri muotoisena.
Se muoto ei enää kelpaa ja sitä tallennetta ei enää voi lähettää.
Oikea lähetettävä tiedosto menee yrityksen palkanmaksukansioon.
Nimessä on tekemisen vuosi, kuukausi, päivä, tunnit, minuutit, sekunnit ja sekunnin osat.
Tarkista esimerkiksi tiedoston nimen loppuosa, jotta voit varmasti valita oikean jos sieltä lähetät.
Tehdessäsi tiedostoa sen nimi kopioituu muistiin siten että hiiren oikealla painikkeella saat sen liitettyä lähetettävän tiedoston nimeksi.
Aseta Chrome oletusselaimeksi. Tulorekisteri on kertonut, että vain Chrome toimii tulorekisterin kanssa.
Avaa sitten ilmoitin.fi Chromeen
Avaa ilmoitin.fi Chromeen
Valitse oik.paneelista "Aineiston tarkastus"
Jatka alussa olevan ohjekuvan mukaan
Jatka alussa olevan ohjekuvan mukaan
Seuraavaksi lähetetään aineisto tulorekisteriin
Onnistuiko kirjautuminen?
Kyllä. Minua tervehdittiin etunimellä
Ei. Tuli joku häiriö
Kyllä, mutta kaikki ei näy kunnolla. Tietoja leikkaantuu.
Olemme usean asiakkaan kanssa tunnistaneet tilanteen, jossa F-Securen pankkitoimintojen suojaus on estänyt kirjautumisen tulorekisteriin
Saitko otettua pois pankkitietojen suojauksen?
Kyllä -> palaa tulorekisteri.fi -sivulle ja kirjaudu uudestaan.
En -> Ota yhteys siihen tahoon, joka on sinulle myynyt F-Securen tai mikrotukeen tai tulorekisteriin
Chrome on ainoa, jolla tulorekisteri toimii. Muut selaimet aiheuttavat ongelmia.
Firefox ei näytä kohtaa, mistä saa ladattua käsittelypalautteen
Aseta Chrome oletusselaimeksi
Aseta Chrome oletusselaimeksi. Tulorekisteri on kertonut tukevansa vain Chromea.
Kirjaudu Chromella tulorekisteriin
Alla olevasta esimerkistä poiketen, kirjoita osoiteriville tulorekisteri.fi
Mene sivun loppuun, kaikkien yritysten alapuolelle. Napsauta siellä "Tiedostojen lähettäminen"
Saitko kuittaukseksi
Valkopohjaiset tiedot lähettävästä tiedostosta
Punapohjaisen herjan
Kestää noin 15 min saada palaute: vihreä tai punainen
Vihreäpohjainen palaute = aineisto on otettu vastaan tulorekisteriin.
Tarkastele antamaasi ilmoitusta: vas.paneelista: Palaa aloitusvalikkoon / valitse yritys / vas.paneelista "Annetut ilmoitukset"
Tarkastele antamaasi ilmoitusta: vas.paneelista: Palaa aloitusvalikkoon / valitse yritys / vas.paneelista "Annetut ilmoitukset"
Etsi virhepalautteesta <ErrorCode> tagin sisältä virhekoodi
Etsi virhekoodin suomenkielinen selitys taulukosta
Etsi virhekoodia Vastauksia tänään tulleisiin kysymyksiin Tulorekisteristä sivulta
Jos ei ratkea,
raportoi tulorekisteriin
havaintolomakkeella
Etsi virhettä sivulta Vastauksia tänään tulleisiin kysymyksiin Tulorekisteristä. Sille sivulle kokoamme vastauksia meiltä kysyttyihin kysymyksiin
Kommentteja ja oivalluksia voi toimittaa sähköpostitse tukeemme
Ole yhteydessä tulorekisteriin selvittääksesi virheen syyn